Адвокація та правова допомога внутрішньо переміщеним особам

Пенсія має виплачуватися за весь період, у тому числі й час її призупинення. Тож чому УПФУ порушує закон?


Отримання пенсій залишається чи не найважливішим питанням для ВПО-пенсіонерів. На жаль, саме ця категорія громадян, які вимушено перетворилися на переселенців, зазнає чи не найбільшого бюрократичного тиску з боку держави і замість державного соціального захисту отримує безліч перепон у реалізації їхнього права на отримання пенсії. Окрім того, що такі пенсіонери часто стикаються з незаконним призупиненням виплат пенсії через горезвісну постанову КМУ №365, навіть після успішно завершеної процедури з відновлення пенсійних виплат для багатьох пенсіонерів-ВПО проблема повністю не вирішується. Монітори БФ «Право на захист» все частіше фіксують: після відновлення виплати пенсій УПФУ протиправно не виплачують переселенцям в повному обсязі пенсійну заборгованість, що утворилася за час призупинення виплат.

На відміну від адресної грошової допомоги, пенсія має виплачуватися за весь період, у тому числі й за час призупинення у зв’язку зі скасуванням довідки. Проте на практиці у багатьох випадках після відновлення довідки ВПО управління Пенсійного фонду України поновлюють пенсійні виплати не з моменту їхнього призупинення, а з дати звернення пенсіонера про поновлення виплат пенсії.

Зокрема, наприкінці 2017 року така практика спостерігалася у Куп’янському, Первомайському,  Лозівському та Валківському районах Харківської області, Павлограді та кривому Розі Дніпропетровської області, Мелітопольському та Гуляйпільському районах Запорізької області та в у Запоріжжі.

А ось у Покровську Донецької області УПФУ не виплачує заборгованість за перші 2 місяці після призупинення виплат, спираючись на відповідне рішення комісії*. У Вовчанському та Барвінківському районах Харківської області та Харкові рішення про відновлення ґрунтується на рішенні комісії з поновлення виплат, яке може бути як на користь виплати заборгованості, так і виплат лише з моменту звернення.

Практика доводить: зараз отримати повний обсяг недоотриманої пенсії у разі відновлення пенсійних виплат з дати звернення, переселенці можуть тільки у судовому порядку, тобто вони мають звертатися до суду, щоб оскаржити дії УПФУ. Але навіть коли переселенці відстоюють своє право на пенсію в суді, позитивне рішення в першій інстанції – лише половина справи, адже Пенсійний фонд, як правило, подає апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. І хоча здебільшого рішення апеляційних судів також підтверджують право ВПО на отримання пенсії в повному обсязі (тобто з моменту припинення виплат), це займає досить багато часу, що може бути критичним для пенсіонерів  –  людей, для яких пенсія є єдиним джерелом доходу, а, отже, від її отримання безпосередньо залежить їхнє життя.

Проте для багатьох пенсіонерів-ВПО звернення до суду є майже недоступним: або через брак інформації про способи захисту порушених прав, або через брак коштів (оскільки спочатку такій особі, яка вже певний період не отримувала пенсії, потрібно сплатити судовий збір за подачу адміністративного позову у розмірі 704 грн 80 коп. Проте, зазвичай, перед пенсіонером постають ще значні витрати на послуги юриста або адвоката).

Враховуючи зазначене, БФ «Право на захист» звертає увагу на необхідність виплати пенсій ВПО з урахуванням заборгованості за період призупинення виплат, адже саме це гарантується законом про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.  Також рекомендує ПФУ на центральному рівні розробити відповідні роз’яснення для комісій з призначення та поновлення виплат ВПО, щоб виключити практику прийняття таких рішень про відновлення пенсій, які порушують гарантовані Конституцією та спецзаконом права пенсіонерів.

 

*Відповідно до постанови КМУ №365, рішення про поновлення виплат на основі актів перевірки фактичного місця проживання ВПО приймає спеціальна комісія, яка створюється місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування. До складу комісій можуть входити представники райдержадміністрацій, поліції, СБУ, центрів зайнятості, Державної міграційної служби тощо, які не володіють професійним знанням відповідного пенсійного законодавства.

 


Поділитися
  12.01.2018